• Freedom of the Border

    Paul Scheffer

    • Polity
    • 14 January 2021

    There are few issues more contentious today than the nature and purpose of borders. Migration flows and the refugee crisis have propelled the issue of borders into the centre of political debate and revealed our moral unease more clearly than ever. Who are we to deny others access to our territory? Is not freedom of movement a basic human right, one that should be defended above all others? In this book Paul Scheffer takes a different view. Rather than thinking of borders as obstacles to freedom, he argues that borders make freedom possible. Democracy and redistributive justice are only possible with the regulation of access to territories and rights. When liberals ignore an open society's need for borders, people with authoritarian inclinations will begin to erect them. In the context of Europe, the project of removing internal borders can therefore only be successful if Europe accepts responsibility for its external border. This timely and important book challenges conventional ways of thinking and will be of interest to everyone concerned with the great social and political issues of our time.

  • Cet ouvrage souhaite aborder la santé humaine à travers une approche croisée des secteurs du médicament, de l'alimentation, et de la chimie, trois branches où l'on retrouve de puissantes industries organisées. Ces dernières ont des intérêts divergents des finalités de la santé publique et pèsent de leur poids sur les processus de décision. Ce livre met en évidence certaines initiatives existantes permettant de contrecarrer ces influences affectant la santé de la population, et articule les savoirs et les pratiques professionnels avec les formations initiales et continues.

  • A partir d'une étude de terrain au sein d'un cursus de BTS diététique, l'auteur démontre l'influence que l'agroalimentaire exerce sur la profession de diététiciens et le manque de préparation des étudiants pour faire face à ces stratégies commerciales. Il analyse les conditions et moyens qui s'opposent à la transmission d'un esprit critique et celles qui devraient être renforcées pour garantir une indépendance et la réflexivité du métier.

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