• L'oubli

    David Foster Wallace

    « Je gaspillais beaucoup de temps et d'énergie à créer une certaine image de moi-même et à recueillir une approbation ou une acceptation qui ne me faisaient rien, parce qu'elles n'avaient rien à voir avec celui que j'étais vraiment. J'étais un imposteur et ça me dégoûtait, mais je crois que je n'arrivais pas à m'en empêcher ».

    Ces mots sont ceux de Neal, son long monologue d'homme en proie au doute, à l'imposture et à l'errance constitue l'une des nouvelles de L'Oubli. Comme Neal, les autres personnages de ce recueil souffrent de l'impossibilité de faire coexister leur propre espace mental avec le reste du monde. Et trouvent leur refuge dans l'effacement et l'oubli : dans l'art le plus absurde, la folie, la chirurgie esthétique, une lettre désespérée, ou même le suicide.

    L'univers de David Foster Wallace se retrouve condensé dans ces huit nouvelles qui sont autant de petits romans où se conjuguent humour noir et empathie.

  • « Faire de quelqu'un une icône, c'est le transformer en abstraction, et les abstractions sont incapables d'une communication vitale avec les vivants ».

    Le premier tome de Considérations sur le homard (L'Olivier, 2018) réunissait les textes de David Foster Wallace consacrés à la politique et à la société américaines. Ce second volume rassemble ses essais sur la littérature, le langage et la communication.

    Qu'il analyse l'humour existentiel de Kafka, qu'il règle son compte aux « écrivains narcissiques » et aux autobiographies de stars du sport ou qu'il dresse le portrait d'un célèbre animateur de radio obsédé par l'affaire O.J Simpson, l'auteur de L'Infinie Comédie continue de nous éblouir par son humour, sa curiosité et surtout sa créativité, qui semble ne connaître aucune limite.

  • L'Amérique, dans un futur proche.

    Les U.S.A., le Canada et le Mexique ont formé une fédération surpuissante, et la Société du Spectacle a gagné : les habitants ne vivent plus qu'à travers la télévision, les médicaments, l'ultra-consommation et le culte de l'excellence. Parmi eux, la famille Incandenza, avec les parents James et Avril et leurs trois fils - dont Hal, un tennisman surdoué promis à un brillant avenir. Mais de dangereux séparatistes québécois, en lutte contre la fédération, traquent cette famille singulière pour mettre la main sur une arme redoutable : L'Infinie Comédie, une vidéo réalisée par James Incandenza, qui suscite chez ceux qui la regardent une addiction mortelle...

    Livre culte dès sa parution aux États-Unis en 1996, ce texte prophétique a fasciné ses lecteurs dans le monde entier. Considéré comme l'un des cent meilleurs romans du XXe siècle, L'Infinie Comédie est enfin publié en France.

  • Un truc soi-disant super auquel on ne me reprendra pas. Sur des sujets aussi divers que la télévision, le tennis, David Lynch, la théorie de la littérature postmoderne ou les croisières de luxe en mer des Caraïbes, ces sept textes alternent descriptions minutieuses, analyses psychologiques et humour délirant. Des perles de poésie et de surréalisme loufoque émaillent ce recueil d'essais et de chroniques qui témoigne une fois encore du talent littéraire et des dons d'observation uniques de David Foster Wallace !

  • David Foster Wallace n'était pas qu'un grand romancier. C'était aussi un essayiste chez qui l'humour côtoyait une lucidité redoutable.

    Ce premier tome de Considérations sur le homard regroupe les textes qu'il a consacrés à la société américaine. Qu'il raconte les « Oscars du porno », la campagne présidentielle de John McCain, le 11-Septembre vu depuis l'Illinois, ou la souffrance du homard plongé dans l'eau bouillante, il ne fait, en somme, qu'une seule chose : nous parler de l'Amérique folle et inquiétante dans laquelle il a vécu, et de l'enfer hilare des temps contemporains.

  • L'auteur entre en apprentissage au centre des impôts de Peoria, dans l'Illinois, où le labeur est extrêmement répétitif. Il s'intéresse surtout aux employés, hauts en couleur. Mais le peu d'humanité qui subsistait dans ce travail se voit bientôt anéanti. Le dernier roman, inachevé, de l'auteur décédé en 2008, qui se met ici en scène

  • 1990, Cleveland, à la frontière du Grand Désert d'Ohio. Lenore est standardiste dans une maison d'édition, un travail abrutissant auquel viennent s'ajouter quelques soucis pour le moins perturbants : son arrière-grand-mère a disparu de sa maison de retraite avec vingt-cinq autres pensionnaires, son petit-ami et patron, l'éditeur Rick Vigorous, est jaloux maladif, le standard télé-phonique de l'entreprise reçoit tous les appels de la ville et sa perruche se met à débiter des inepties alors qu'elle devient la star d'une chaine de télévision chrétienne.
    Farouchement drôle et intelligent, le premier roman d'un auteur parmi les plus innovants de notre époque explore les paradoxes du langage, de la narration et de la réalité.

  • Nouvelles sur la culture populaire et les rapports humains dans lesquelles l'auteur pastiche le roman moderne, évoque la figure de Lyndon Johnson, des animateurs surexposés de jeux télévisés à la rencontre de punks nihilistes et de jeunes républicains, etc.

  • Qu'il mette en scène un couple évoquant ses difficultés devant un thérapeute ou un jeune républicain bien sous tout rapport s'encanaillant avec un groupe de punk, obsédé par une petite fille aux cheveux étranges, David Foster Wallace ne cesse de balayer ses obsessions, avec l'amour en éternelle ligne de mire. Aussi drôles que décalées, ces deux nouvelles, tirées du recueil La fille aux cheveux étranges, offrent une excellente entrée dans l'univers d'un des auteurs les plus brillants de sa génération.

  • Anglais Infinite jest

    David Foster Wallace

    • Abacus
    • 12 June 2007

    * The cult novel by one of America's most acclaimed authors, reissued with a fresh new jacket look

    Poche N.C.
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  • A brand new short story collection from 'the most significant writer of his generation' (TLS)

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  • Hideux, maniaques, ridicules, ainsi sont les hommes de David Foster Wallace. Comme celui qui quitte sa femme parce qu'il " l'aime trop pour lui faire du mal ", ce manchot, qui utilise son handicap pour séduire, ou ce séducteur, capable de parler des choses de l'amour tout en restant le pire des misogynes. Dans ces quatre nouvelles, comme autant de dialogues imaginaires dont nous n'entendrons que les réponses, David Foster Wallace place le caractère hideux de l'être humain sur le devant de la scène, laissant entendre, au détour d'une phrase, que les démons de ces créatures en perdition sont aussi un peu les nôtres.

  • Grand format N.C.
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  • 'One of the most dazzling luminaries of contemporary American fiction' Sunday Times 'The most commanding and exciting and inventive rhetorical virtuosity of any writer alive... [He] nailed it like nobody else ever had' Jonathan Franzen '[He was] first among us. The most talented, most daring, most energetic and original, the funniest... This man got inside the world's mind and changed it for the better' George Saunders 'Radical, impassioned, heart-and brain-stretching... His talent was so obviously great it confused people' Zadie Smith Discover one of the most celebrated writers of our age - the visionary author of Infinite Jest and A Supposedly Fun Thing I Will Never Do Again From genre-defining reportage to genre-breaking fiction, David Foster Wallace captured the human experience as no-one else has - in all its multiplicity, sorrow and tenderness, wit and irony and deep, dazzling truth. Penguin presents the very best of his collected fiction and nonfiction, including extracts from his most famous novels, short stories and iconic essays such as 'Consider the Lobster'. Alongside these classic pieces is exclusive, previously unpublished work, and critical contributions from twelve prominent authors and thinkers, all commissioned specifically for this collection.

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  • Dans Tout et plus encore David Poster Walace, en se confrontant à l'histoire de la notion d'infini, organise pour le non-spécialiste une plongée en apnée au coeur de l'abstraction mathématique. C'est un compte rendu iconoclaste mais rigoureux d'une oeuvre humaine majeure construite bout à bout sur 2500 ans d'histoire, où l'on croisera en plus du génie Cantor des seconds rôles aussi notables que Zénon, Platon, Russell, Aristote, Gödel... et quelques paradoxes insolubles qui rendent l'édifice de la pensée rationnelle beaucoup plus fragile qu'il n'y paraît. Travail de vulgarisation scientifique, Tout et plus encore est aussi et surtout l'oeuvre littéraire d'un auteur décisif qui sait s'approprier et nous présenter bon nombre des enjeux tant métaphysiques que -osons le mot - poétiques des aventures de l'abstraction.

  • David Foster Wallace était invité à parler devant la promotion 2005 de Kenyon College sur le sujet de son choix. C'est la seule allocution de ce type qu'il n'ait jamais prononcée. Une vraie leçon de philosophie, profonde et inspirée pour garder la force de vivre et nous inciter à la compassion.

  • In intimate and eloquent interviews, including the last he gave before his suicide, the writer hailed by A.O. Scott of The New York Times as the best mind of his generation considers the state of modern America, entertainment and discipline, adulthood, literature, and his own inimitable writing style.
    In addition to Wallaces last interview, the volume features a conversation with Dave Eggers, a revealing Q&A with the magazine of his alma mater Amherst, his famous Salon interview with Laura Miller following the publication of Infinite Jest, and more.
    These conversations showcase and illuminate the traits for which Wallace remains so beloved: his incomparable humility and enormous erudition, his wit, sensitivity, and humanity. As he eloquently describes his writing process and motivations, displays his curiosity by time and again turning the tables on his interviewers, and delivers thoughtful, idiosyncratic views on literature, politics, entertainment and discipline, and the state of modern America, a fuller picture of this remarkable mind is revealed.

  • A visionary, a craftsman, a comedian ... He can do anything with a piece of prose, and it is a humbling experience to see him go to work on what has passed up till now as 'modern fiction'. He's so modern he's in a different time-space continuum from the rest of us. Goddamn him' ZADIE SMITH A recognised master of form and a brilliant recorder of human behaviour, David Foster Wallace has been hailed as 'the most significant writer of his generation' (TLS). Each new book confirms and extends his genius, and this new short story collection is no exception. In the stories that make up OBLIVION, David Foster Wallace conjoins the rawest, most naked humanity with the infinite convolutions of self-consciousness - a combination that is dazzlingly, uniquely his.

    'Wallace's talent is such that you can't help wondering: how good can he get?' TIME OUT

  • The Pale King is David Foster Wallace's final novel - a testament to his enduring brilliance The Internal Revenue Service Regional Examination Centre in Peoria, Illinois, 1985. Here the minutaie of a million daily lives are totted up, audited and accounted for. Here the workers fight a never-ending war against the urgency of their own boredom. Here then, squeezed between the trivial and the quotidian, lies all human life. And this is David Foster Wallace's towering, brilliant, hilarious and deeply moving final novel.

    'Breathtakingly brilliant, funny, maddening and elegiac' New York Times 'A bravura performance worthy of Woolf or Joyce. Wallace's finest work as a novelist' Time 'Light-years beyond Infinite Jest. Wallace's reputation will only grow, and like one of the broken columns beloved of Romantic painters, The Pale King will stand, complete in its incompleteness, as his most substantial fictional achievement' Hari Kunzru, Financial Times 'A paradise of language and intelligence' The Times 'Archly brilliant' Metro 'Teems with erudition and ideas, with passages of stylistic audacity, with great cheerful thrown-out gags, goofy puns and moments of truly arresting clarity. Innovative, penetrating, forcefully intelligent fiction like Wallace's arrives once in a generation, if that' Daily Telegraph 'In a different dimension to the tepid vapidities that pass as novels these days. Sentence for sentence, almost word for word, Wallace could out-write any of his peers' Scotland on Sunday David Foster Wallace wrote the novels Infinite Jest and The Broom of the System, and the short-story collections Oblivion, Brief Interviews with Hideous Men and Girl with Curious Hair. His non-fiction includes Consider the Lobster, A Supposedly Fun Thing I'll Never Do Again, Everything and More, This is Water and Both Flesh and Not. He died in 2008.

  • Both Flesh and Not is an collection of essays and writing from the virtuosic genius David Foster Wallace Beloved for his brilliantly discerning eye, his verbal elasticity and his uniquely generous imagination, David Foster Wallace was heralded by critics and fans as the voice of a generation. Collected here are fifteen essays published for the first time in book form, including writing never published before in the UK.

    From 'Federer Both Flesh and Not', considered by many to be his non-fiction masterpiece; to 'The (As it Were) Seminal Importance of Terminator 2,' which deftly dissects James Cameron's blockbuster; to 'Fictional Futures and the Conspicuously Young', an examination of television's effect on a new generation of writers, the writing collected here swoops from erudite literary discussion to open-hearted engagement with the most familiar of our twentieth-century cultural references.

    A celebration of Wallace's great loves - for language, for precision, for meaning - and a feast of enjoyment for his fans, Both Flesh and Not is a fitting tribute to this writer who was never concerned with anything less important than what it means to be alive.

    Praise for David Foster Wallace:

    'A visionary, a craftsman, a comedian . . . he's in a different time-space continuum from the rest of us' Zadie Smith 'Wallace's essays brim with cerebral energy, acute observation and fizzing wit. Enviably good' Sunday Times 'Wallace's exuberance and intellectual impishness are a delight . . . a superb comedian of culture' Guardian, James Wood David Foster Wallace wrote the novels Infinite Jest and The Broom of the System, and the short-story collections Oblivion, Brief Interviews with Hideous Men and Girl with Curious Hair. His non-fiction includes Consider the Lobster, A Supposedly Fun Thing I'll Never Do Again, Everything and More, This is Water and Both Flesh and Not. He died in 2008.

  • In February 2000, "Rolling Stone" magazine sent David Foster Wallace, "NOT A POLITICAL JOURNALIST, " on the road for a week with Senator John McCain's campaign to win the Republican nomination for the Presidency. They wanted to know why McCain appealed so much to so many Americans, and particularly why he appealed to the "Young Voters" of America who generally show nothing but apathy.
    The "Director's Cut" (three times longer than the RS article) is an incisive, funny, thoughtful piece about life on "Bullshit One" -- the nickname for the press bus that followed McCain's Straight Talk Express.
    This piece becomes ever more relevant, as we discuss what we know, don't know, and don't want to know about the way our political campaigns work.

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